تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
11
رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیادجهانی انرژی ایران:

توسعه گردشگری نباید مخل آرامش و امنیت ساکنان بافت تاریخی شود

  • کد خبر : 422
  • 27 تیر 1401 - 11:25
توسعه گردشگری نباید مخل آرامش و امنیت ساکنان بافت تاریخی شود
رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیادجهانی انرژی ایران با اشاره به ارزش‌های بافت تاریخی یزد که منجر به ثبت جهانی آن شد گفت: توسعه گردشگری نباید مخل آرامش و امنیت ساکنان بافت تاریخی شود.

سیدرضا بهادری در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های ثبت جهانی بافت تاریخی یزد که در دفتر بنیاد جهانی انرژی در یزد برگزار شد با اشاره به اینکه بافت تاریخی یزد در تیرماه ۱۳۹۶ به ثبت جهانی رسید گفت: یکی از دلایل ثبت جهانی بافت تاریخی یزد معماری و آثار تاریخی آن است اما دلایل مختلف دیگری هم برای این موضوع مهم وجود دارد.
وی اذعان داشت: یکی از دلایل بسیار مهمی که در ارتباط با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد وجود دارد و می‌توان به آن اشاره کرد، پویایی و زنده بودن این بافت است.
بهادری خاطرنشان ساخت: موضوعی که متاسفانه روز به روز در حال کمرنگ‌تر شدن است و خانه‌هایی که زندگی در آن جریان داشته امروز در حال تبدیل به اقامتگاه‌ها و کافی‌شاپ‌هایی می‌شوند؛ در حالی که بافت تاریخی ظرفیت تحمل فیزیکی و اجتماعی، فرهنگی مشخص و محدودی برای این کاربری‌ها دارد.
مشاور گردشگری شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: چنانچه وجود کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر مبنای اصول توسعه پایدار ایجاد شود هیچ مخالفتی با ایجاد آنها نیست به شرط آنکه ظرفیت بافت تاریخی نادیده گرفته نشود و اصالت اجتماعی فرهنگی جامعه میزبان در نظر گرفته شود.
رئیس کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیادجهانی انرژی در ایران گفت: توسعه گرشگری تا آنجایی خوب و مفید است که ارزش‌های اصلی بافت را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد و برای ساکنان بافت مشکل آفرین نباشد.
بهادری در ارتباط با اهمیت و دلیل برگزاری این نشست با فعالان و کنشگران میراث فرهنگی و گردشگری با مسئولان دولتی و مدیران شهری یزد گفت: پس از گذشت پنج سال از ثبت بافت تاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو، بسیاری از فعالان در جریان دلایل ثبت جهانی یزد و کارگروه‌های ۱۰ گانه آن قرار نگرفته‌اند و با این نشست تلاش شد که مسئول فنی وقت پرونده ثبت جهانی یزد، ضمن تشریح خلاصه مدیریتی آن، در ارتباط با کارگروه‌های ۱۰ گانه، وظایف و نقش آنها، برنامه‌های دو، ۵ و ۱۰ ساله جهت حفظ بافت تاریخی را ارائه دهد.
وی تصریح کرد: به این صورت نمایندگان جامعه محلی در فضایی صمیمی و به صورت رودررو با مسئولان قرار گرفته و در ارتباط با مشکلات و مسائل حال حاضر بافت تاریخی بی‌پرده مطالبه‌گری کنند.
برنامه‌های تدوین شده برای بافت تاریخی عملیاتی نشد
فریبا نادری مسئول فنی وقت پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد هم در این نشست مهمترین قسمت ثبت جهانی را پلان مدیریتی شهر جهانی دانست و عنوان کرد: این پلان بر اساس تجربه مدیریتی یزد به همراه اطلاعات کسب شده از سایت‌های میراث جهانی دیگر شهرهای جهان تدوین شده بود.
وی تصریح کرد: در پلان مدیریت و پرونده ثبت جهانی یزد جلب مشارکت مردم، هدایت و توسعه شهر به سمت مدیریت پایدار و مدیریت یکپارچه شهری سه رویکردی بود که مورد نظر قرار داشت.
این فعال گردشگری با بیان اینکه مدیریت یک پارچه شهری تاکنون در ایران تحقق پیدا نکرده تصریح کرد: با این وجود ما می‌توانیم مدیریت هماهنگ را داشته باشیم و در این راستا هم اقداماتی صورت گرفت اما به دلیل عدم تشکیل جلسات به صورت مستمر، نتیجه‌ای که به دنبال آن بودیم محقق نشد.
نادری خاطرنشان کرد: در ارتباط با ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برنامه‌ها و چشم‌اندازهای دو ساله، پنج ساله و ۱۰ ساله تدوین شد که متاسفانه بسیاری از موارد مربوط به این برنامه‌ها محقق نشد.
مسئول فنی وقت پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهمی که در ارتباط با این چشم اندازها وجود دارد آن است که تمامی برنامه‌های تعیین شده از مسائل امکان‌پذیر و حتی در ارتباط با چشم‌انداز دو ساله، مربوط به برنامه‌های نیمه کاره دستگاه‌ها بود که متاسفانه آن‌ها هم به درستی محقق نشد.
احمدآخوندی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان، علیرضا نقوی مدیر منطقه تاریخی شهرداری یزد و بی بی فاطمه حقیرالسادات عضو شورای اسلامی شهر یزد هم در این نشست به بیان توضیحاتی در ارتباط با مطالب مطرح شده در این نشست پرداختند.

لینک کوتاه : http://zimay.ir/?p=422